HTML

Díszítmények és ideák

Díszítőmotívumok, természeti formák, történeti stílusok – ahogyan a 19. század építészei látták. A projektblogban nyomon követhető egy képzőművészeti könyv születése a kezdetektől a megvalósulásig, az ötlettől a kivitelezésig.

Feedek

Friss topikok

Múzeumok, gyűjtemények

Érdekes blogok

Címkék

absztrakt (3) akanthuszlevél (1) anatómia (2) arab (2) axonometria (1) cementlap (1) chinoiserie (1) dekonstrukció (2) design (4) digitalizálás (4) díszítőművészet (50) dodekaéder (1) egyiptomi (4) építészet (17) épületornamentika (1) fantázia (2) formatan (16) fotográfia (2) függődísz (2) geometria (21) görög (3) gótika (4) grammatika (2) historizmus (1) ikozaéder (1) informatika (3) ión (1) iparművészet (9) iszlám (12) japán (2) japonaiserie (1) játék (1) káosz (3) kariatída (1) képzőművészet (4) kiállítás (11) kiállításmegnyitó (4) könyv (26) könyvbemutató (9) korinthoszi (2) középkori (4) kozmateszk (3) kutatás (5) liliom (1) lótusz (3) magyar (1) markó (1) meditáció (3) megyik (1) mintakönyv (28) mintarajztanoda (9) modularitás (3) mome (1) mór (2) motívumképzés (12) műegyetem (1) műértő (1) művészettörténet (10) múzeum (5) neoreneszánsz (1) növény (2) növénytan (3) ókor (1) öntöttvas (1) orientalizmus (4) ornamentika (37) oszlopfő (3) pálmaág (2) palmetta (2) papirusz (2) perspektíva (1) perzsa (1) pszichológia (3) publikáció (18) rajz (1) rajzoktatás (10) rajztankönyv (1) recenzió (1) rend (6) rendszer (7) reneszánsz (1) római (2) romanika (3) sarköy (1) steindl (1) stílus (1) stíluselmélet (4) struktúra (2) szamarkand (2) szerkesztés (7) szőnyegművészet (3) tárlatvezetés (3) térábrázolás (1) természet (11) tervezés (8) tervezéselmélet (4) test (4) török (2) útiélmény (3) velence (1) voluta (1) Címkefelhő

Díszítmények és ideák - az ornamentika virtuális tere

2010.09.16. 13:58 ZEBE

Anatómia, geometria és ornamentika - Lewis Foreman Day

Címkék: design könyv test természet rendszer rend anatómia tervezés geometria struktúra formatan díszítőművészet mintakönyv motívumképzés tervezéselmélet modularitás

Bár ugyanaz a biologizmus az alapja a designer Lewis Foreman Day (1845–1910) tervezéselméletében kibontakozó elképzeléseknek, az ő műveiben a díszítőformákat mégis merőben más, anyagszerűbb szemszögből láthatjuk, mint Bourgoin mintakönyveiben. Ez az organikus szemlélet ugyanakkor érdekesen vegyül a geometriai eszközök alkalmazásával. A designer geometriai tudása hasonló a rajzoló anatómiai tudásához, olvashatjuk The Anatomy of Pattern (1887) című tervezéselméleti és gyakorlati útmutatásokat tartalmazó könyvének előszavában. Day felfogásában a geometriai, azon belül is a síkgeometriai tudás a designer munkaeszköze. Egy olyan eszköz, melyet a tervező kétszeres előnnyel forgathat: használhatja egyrészt a megismerés, másrészt a teremtés eszközeként. Segítségével a grafikai tervezést tanuló növendék feltárhatja és megismerheti a tradicionális díszítőformák bármelyikének struktúráját, valamint elindulhat az önálló motívumképzés útján. Az egyik esetben a mintákat szétdarabolja, a másik esetben elemeiből illeszti össze. Ebben a kontextusban a designer geometriai tudása a sebész operációs eszközeivel asszociálható. Nem túlzás ezt állítani akkor, amikor Day a főcímben a minta anatómiájáról beszél és alcímeiben (pl. V. fejezet: Skeleton plans) is ezt a biologikus szemléletet erősíti.

Day az ornamentális formákat az emberi testhez hasonló organikus egészként képzeli el. Leírásaiban a díszítmények élő, szerves képződményekként tárulnak elénk, olyanok, akár a testünk. Az ornamens „csontvázát” ebben a gondolatkörben az egymást bizonyos szisztéma alapján keresztező vonalhálók alkotják. Erre a hálórendszerre a szerves természeti jelenségeken alapuló motívumok, például a levéldíszek úgy fonódnak rá, ahogyan az izmok tapadnak a csontozatra. Ennek megfelelően úgy kezelendők, ahogyan a műtőasztalon fekvő emberi test, melynek vázához, ha megismerni kívánjuk, boncolás útján juthatunk el. Így amikor a Pattern dissection című fejezetet olvassuk, mintaelemzésről ugyanolyan helytálló beszélnünk mint mintaboncolásról. A terminológia, mint minden analóg gondolkodási sémánál, itt is árulkodó és következetesen végigvezetett, illetve megfordítva, következetesen vezeti az olvasót / tervezőt a díszítőművészetről alkotott analóg rendszerek világában.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ornamentika.blog.hu/api/trackback/id/tr782300367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása