Mindig is rajongtam a geometrikus motívumokkal díszített felületekért és fantasztikus élményben volt részem, amikor művészettörténeti tanulmányaim megkezdése előtt meglátogathattam a római San Clemente-bazilikát. A különféle színű márványdarabokból kirakott egységes kompozíciót nyújtó geometrikus, elsősorban koncentrikus köreiről felismerhető díszítménytípusnak számos példája látható Itáliában a 12-13. századból.
Forrás: wikipedia.org
A témában egy spanyol építésznő, Paloma Pajares-Ayuela publikációját ismerem, amit előszeretettel ajánlok mindenkinek, ugyanis Cosmatesque Ornament. Flat Polychrome Geometric Patterns in Architecture című könyve a publikációk etalonját jelenti számomra. A szerző a témát nem pusztán elméleti-történeti szempontból, hanem a gyakorlat oldaláról is megközelíti, ugyanis a művében közölt illusztrációk egy részét saját maga készítette. A már hivatkozott római San Clemente-bazilika Schola Cantorumjának ortogonális felülnézeti képét a 19. századi építészeti grafika általános elterjedt és használt eszközével, a festményt rétegenként felépítő akvarell-technikával készítette. A dícsérő jelzők itt csupán csak a festmény után kulloghatnak - egyszóval azt a tárgyhoz-témához történő elmélyült, elkötelezetten historizáló szemléletet közvetíti, ami ma már szinte teljesen ismeretlen a műtárgyakhoz / műemlékekhez történő viszonyulásban (a könyv 2002-ben jelent meg, az akvarell 1993-ban készült). Szóval az említett publikációt azóta is etalonként tekintem, és melegen ajánlom a műtárgyakat kizárólag az elmélet felől közelítők számára, ugyanis a felmérési rajzok sajátkezű kivitelezése által a kutató is teljesen másként tekinthet kutatása tárgyára.
Forrás: tiles.org