HTML

Díszítmények és ideák

Díszítőmotívumok, természeti formák, történeti stílusok – ahogyan a 19. század építészei látták. A projektblogban nyomon követhető egy képzőművészeti könyv születése a kezdetektől a megvalósulásig, az ötlettől a kivitelezésig.

Feedek

Friss topikok

Múzeumok, gyűjtemények

Érdekes blogok

Címkék

absztrakt (3) akanthuszlevél (1) anatómia (2) arab (2) axonometria (1) cementlap (1) chinoiserie (1) dekonstrukció (2) design (4) digitalizálás (4) díszítőművészet (50) dodekaéder (1) egyiptomi (4) építészet (17) épületornamentika (1) fantázia (2) formatan (16) fotográfia (2) függődísz (2) geometria (21) görög (3) gótika (4) grammatika (2) historizmus (1) ikozaéder (1) informatika (3) ión (1) iparművészet (9) iszlám (12) japán (2) japonaiserie (1) játék (1) káosz (3) kariatída (1) képzőművészet (4) kiállítás (11) kiállításmegnyitó (4) könyv (26) könyvbemutató (9) korinthoszi (2) középkori (4) kozmateszk (3) kutatás (5) liliom (1) lótusz (3) magyar (1) markó (1) meditáció (3) megyik (1) mintakönyv (28) mintarajztanoda (9) modularitás (3) mome (1) mór (2) motívumképzés (12) műegyetem (1) műértő (1) művészettörténet (10) múzeum (5) neoreneszánsz (1) növény (2) növénytan (3) ókor (1) öntöttvas (1) orientalizmus (4) ornamentika (37) oszlopfő (3) pálmaág (2) palmetta (2) papirusz (2) perspektíva (1) perzsa (1) pszichológia (3) publikáció (18) rajz (1) rajzoktatás (10) rajztankönyv (1) recenzió (1) rend (6) rendszer (7) reneszánsz (1) római (2) romanika (3) sarköy (1) steindl (1) stílus (1) stíluselmélet (4) struktúra (2) szamarkand (2) szerkesztés (7) szőnyegművészet (3) tárlatvezetés (3) térábrázolás (1) természet (11) tervezés (8) tervezéselmélet (4) test (4) török (2) útiélmény (3) velence (1) voluta (1) Címkefelhő

Díszítmények és ideák - az ornamentika virtuális tere

2010.03.18. 22:07 ZEBE

Természet és ókori egyiptomi ornamentika - Jones szemével

Címkék: természet építészet egyiptomi lótusz papirusz díszítőművészet pálmaág

A 19. század közepének tudósai számára az ókori egyiptomi építészet több évezredes emlékeiből a hanyatló korszak leletanyaga volt ismert. Owen Jones ornamentikaelméletében ennek a korszaknak kitüntetett fontosságot tulajdonított, ugyanis szerinte ez a művészeti korszak is ahhoz a kevés kivételhez tartozott, ahol a díszítőművészetben megvalósultak a Természetből származó egyetemes rendezőelvek.

Ezek a Természetet strukturáló alapelvek Jones szerint az ókori egyiptomi művészetben közvetlenül jelennek meg. Mivel az egyiptomiaknál nem követhető nyomon ugyanannak a stílusnak a gyermekkora, tündöklése és hanyatlása, ezért feltételezése szerint az ókori egyiptomiak egyenesen a természethez fordultak inspirációért. Számára ezt bizonyítja, hogy díszítőművészetükben igen kevés alapformát használtak (pl. lótusz, papirusz, ritka madarak tollai, pálmaág), melyekből organikusan fejlődött ki az egyiptomi díszítőművészet motívumkincsének számtalan variánsa. Az egyiptomiak a díszítőformák kialakításánál mindig szem előtt tartották a természeti elvek hű követését, így a lótusz- és a papiruszmotívum kiváló példája a radiációnak, avagy a közös szárból történő sugárirányú elágazásnak.

 

   

 

A képek Owen Jones The Grammar of Ornament (1856) című művének egyiptomi díszítőmotívumokat bemutató tábláinak részletei.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ornamentika.blog.hu/api/trackback/id/tr941850987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása