HTML

Díszítmények és ideák

Díszítőmotívumok, természeti formák, történeti stílusok – ahogyan a 19. század építészei látták. A projektblogban nyomon követhető egy képzőművészeti könyv születése a kezdetektől a megvalósulásig, az ötlettől a kivitelezésig.

Feedek

Friss topikok

Múzeumok, gyűjtemények

Érdekes blogok

Címkék

absztrakt (3) akanthuszlevél (1) anatómia (2) arab (2) axonometria (1) cementlap (1) chinoiserie (1) dekonstrukció (2) design (4) digitalizálás (4) díszítőművészet (50) dodekaéder (1) egyiptomi (4) építészet (17) épületornamentika (1) fantázia (2) formatan (16) fotográfia (2) függődísz (2) geometria (21) görög (3) gótika (4) grammatika (2) historizmus (1) ikozaéder (1) informatika (3) ión (1) iparművészet (9) iszlám (12) japán (2) japonaiserie (1) játék (1) káosz (3) kariatída (1) képzőművészet (4) kiállítás (11) kiállításmegnyitó (4) könyv (26) könyvbemutató (9) korinthoszi (2) középkori (4) kozmateszk (3) kutatás (5) liliom (1) lótusz (3) magyar (1) markó (1) meditáció (3) megyik (1) mintakönyv (28) mintarajztanoda (9) modularitás (3) mome (1) mór (2) motívumképzés (12) műegyetem (1) műértő (1) művészettörténet (10) múzeum (5) neoreneszánsz (1) növény (2) növénytan (3) ókor (1) öntöttvas (1) orientalizmus (4) ornamentika (37) oszlopfő (3) pálmaág (2) palmetta (2) papirusz (2) perspektíva (1) perzsa (1) pszichológia (3) publikáció (18) rajz (1) rajzoktatás (10) rajztankönyv (1) recenzió (1) rend (6) rendszer (7) reneszánsz (1) római (2) romanika (3) sarköy (1) steindl (1) stílus (1) stíluselmélet (4) struktúra (2) szamarkand (2) szerkesztés (7) szőnyegművészet (3) tárlatvezetés (3) térábrázolás (1) természet (11) tervezés (8) tervezéselmélet (4) test (4) török (2) útiélmény (3) velence (1) voluta (1) Címkefelhő

Díszítmények és ideák - az ornamentika virtuális tere

2010.04.21. 23:04 ZEBE

A művészet legjobb korszakai - a "stílusos" Jones

Címkék: iszlám mór görög építészet formatan díszítőművészet stíluselmélet motívumképzés

Sokan és sokat rágódtak már azon, hogy a kiemelkedő művészeti korszakokat és stílusokat mi teszi igazán magasztossá és elérhetetlenné. Ennél egyszerűbb kérdéseket is fel lehet tenni: melyek a kiemelkedő korszakok? Ha vannak ilyenek, akkor miben különböznek a többitől? Egyáltalán, miért kellenek ezek az előjelek? Ameddig vannak stíluselméleti fejtegetések, addig mindig is lesznek megkülönböztetett korszakok. Bár némi idegenkedéssel közelítek az efféle gondolatfutamokhoz, Owen Jones fejtegetése azonban formaképzési szempontja miatt megtetszett nekem. Ő azt mondja, hogy a művészet „legjobb” korszakaira a természeti formák stilizálása és idealizálása jellemző. A hanyatló periódusokban pedig ezzel szemben ugyanazoknak a természeti formáknak a másolását preferálják. Az előző a Természetben működő rendezési elvek átvételét hagsúlyozza a művészi formaképzésben, az utóbbi a természeti formák mögöttes szisztéma nélküli imitációját helyezi előtérbe. Így Jones szerint az ókori görög emlékek legalább annyira kiemelkedők, mint a középkor egy adott időszeletének, a 13. századnak egymástól távol eső kulturális vidékeinek épületei (Early English style, Alhambra, a kairói mecsetek).

       

A képrészletek a The Grammar of Ornament (1856) pozitív példái a „legjobb” korszakokból.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ornamentika.blog.hu/api/trackback/id/tr681941405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása